Anbefalte ressurser

Nettsider og apper til hjelp for bibelstudie

blb.org

Praktisk side for sammenligning av bibeloversettelser, oppslag av greske/hebraiske ord og se hvor de brukes i Bibelen. Og en svært praktisk måte å se kryssreferanser, fra Treasury of Scriptural Knowledge.

biblegateway.com

Enormt mange gode oversettelser. Suboptimal søkefunksjon. Flere lydbibler.

bible.com

Oversettelser i flere språk, bl.a. hele 7 forskjellige norske oversettelser.

logos.com

Et av de beste bibelstudie-programmene. Anbefales høyt for de som underviser Bibelen.

accordancebible.com

Også et svært godt (betalt) dataprogram til bibelstudier.

e-sword.net

Et godt offline og gratis bibelstudie-program, men ikke like gode som de betalte programmene. Men med de gode nettsidene som finnes er det nok minst like nyttig å bruke nettsider som å laste ned e-sword - så sant man alltid har internett.

xiphos.org

Ligner på e-sword, men fungerer også på Ubuntu

hermon.no/nettbibelen og
bibelen.no

hhv Hermons -97 oversettelse og Bibelselskapets -11 oversettelse

bibelgresk.no

En god side for å øve seg på bibelgresk.

Likesinnede menigheter

bibelkirken.com

Bibelkirken Vestfold

sandefjordevangeliske.no

Sandefjord Evangeliske Menighet

kildenmenighet.org

Kilden Menighet

beroakirke.no

Berøa Presbyterianske Kirke

hamarkirke.no

Hamar Reformerte Menighet

Podcaster, blogger, osv.

Teologikk med kaffe

Kenneth Rosenblands lettsindige men dype innblikk i tema han har satt seg godt inn i. Kan f.eks. høyt anbefale serien hans, "Hvilken Bibel er den eneste riktige" og "Ekteskapssamtale". Kjennetegnet av grusomt tørr pappahumor.

Reformerte Lekmenn

Reformerte Lekmenn er en kristen podkast som tar opp aktuelle, kontroversielle og teologiske temaer som er nyttige til lærdom og oppbyggelse av Guds folk. De finnes på Youtube, Spotify, og andre steder man får podcast.

TeologiTavla

TeologiTavla er en ideel organisasjon som legger ut ulike medier som videoer, podcaster, artikler osv, til oppbyggelse av kirken.

Vår Youtube kanal

Vi legger ut prekener og videoer om Bibelgjennomgang

Våre prekener, i podcast-format

Spotify

Vår Facebook-side

Vi legger ut oppdateringer til kirken

Vår ukesbrev

Vi sender ut en ukentlig epost med de arrangementene som kommer i uken framover. Kontakt post@bibelkirken.no for å bli legget til på e-postlisten

Bøker

Bibelkirken Oslo har et prosjekt om å gjøre god kristen barnelitteratur tilgjengelig på norsk. For å kjøpe en bok, send en mail til books@bibelkirken.no med detaljene dine og hvor mange du vil ha. Prisene inkluderer ikke fraktkostnader, men du kan hente bøkene på en søndag hos oss etter avtale.

Jesu mal for kristenlivet: en praktisk gjennomgang av Bergprekenen

Skrevet av Daniel Mehta

Bergprekenen er den første av Jesu fem lange taler i Matteusevangeliet. Den er plassert tidlig i Matteus fordi den git en god og tydelig introduksjon til hva Jesus gir til disiplene sine og hva han forventer av dem. Med andre ord kan man med rette kalle Bergprekenen en mal for kristenlivet. En annen viktig funksjon Bergprekenen har er å vise overgangen fra GTs lov til NTs lov, og gjør det tydelig at loven Jesu disipler skal følge ikke er annet enn rette tolkningen av Moseloven. Denne boken går vers for vers gjennom Bergprekenen på en enkel og grundig måte. Den forsøker å vise leseren hvordan Jesus gir et spark bak til de som trenger det, en oppmuntrende klapp på skulderen til de som trenger det, og en hvile i evangeliets sannheter til de som trenger det. Den forklarer Bergprekenen i sin egen kontekst, og hjelper leseren å forstå hva Jesu ord betyr for oss nordmenn i dag.

kr. 50 (hvis du skal lese det innen 6 måneder), ellers kr. 150

Lille Pilegrims Store Reise

En pilegrims vandring av John Bunyan, omskrevet og illustrert for barn. Oversatt til norsk og utgitt av frivillige i Bibelkirken Oslo.

En pilegrims vandring er en av tidenes mest oversatte og leste bok. Denne utgaven prøver å følge den originale historien nøye samtidig som den gjør det lettere for barn å lese og forstå. På samme måte som En pilegrims vandring har inspirert utallige generasjoner av kristne, håper vi at denne boken vil inspirere mange små pilegrimer til å begynne reisen til Den himmelske by!

• 4.81/5 stjerner på Goodreads (på den engelske versjonen av boken), vurdert av 500 lesere
  • Innbundet bok med 224 illustrerte sider

kr. 250

Trosopplæring for barn og voksne

Trosopplæring for barn og voksne inneholder oversettelser av 1689 London Baptist bekjennelsen, en katekisme som bygger på Heidelberg katekismen, og Chicago-bekjennelsen om bibelens ufeilbarlighet. I en tid med lite kobling mellom teori og praksis og mellom teologi og kirkeliv er det viktig å bli minnet på Bibelens sannheter. Disse tre dokumentene setter ord på mye av Bibelens lære på en kort, presis og måte, og oppmuntrer leseren til å prise Gud for hva han har gjort og gitt både til oss selv og til alle opp gjennom kirkehistorien som har bekjent de samme sannhetene.

kr. 100